Photo credits: H.M. Moon

H.M. Moon and ‘White Night, Dawn’

H.M. Moon is a Korean indie singer-songwriter and recently released his mini-album ‘White Night, Dawn’. The work is incredible and we were lucky enough he wanted to answer some of our questions.

How did you get into music?
어떻게 음악을 시작하게 되었나요?

더 어렸을 때는, 헤비메탈이나 락 음악에 빠졌었어요, 그러다가 ‘Damien Rice’, ‘Ray LaMontagne’ 같은 포크 음악, ‘검정치마’ 같은 한국 인디음악도 많이 듣게 됐었죠. 그러다 보니 자연스럽게 곡도 쓰게 되고 발매도 해보게 된 것 같아요.

When I was young, I fell deep into heavy metal and rock music. Then I moved to folk music with artists like Damien Rice, Ray LaMontagne, and Korean indie band The Black Skirts. So it felt natural for me to start writing songs and publishing them.

Can you tell us a little bit about your paintings as well? 
음악외에 당신의 그림에 대해서도 얘기해주세요

처음 발매했던 음원인 ‘화가의 신혼’은 동명의 그림인 ‘The Painter’s Honeymoon’에서 영감을 얻어 쓴 음악이었고, ‘백야, 꽃’ 수록곡인, ‘아몬드꽃’은 빈센트 반 고흐의 ‘Almond Blossoms’을 보고 쓴 음악이었습니다.  이외에도 저는 그림을 보고 영감을 얻어서 음악 작업을 하게 된 곡이 꽤 있었어요. 아마도 그림을 어려워하던 결핍에서 동경이 생겨난 것 아닐까 하는 생각이 드는데, 그러다 보니 어느 순간에는 그림을 직접 해봐야겠다는 생각이 들었죠. 가장 처음 지금의 스타일로 그린 그림이 ‘유리’의 아트워크였습니다. 두 가지 장르를 함께 하다 보면 알게 모르게 서로 간의 교류가 생기는 것 같아 신기하고 재밌는 것 같아요.

‘The Painter’s Honeymoon’, which was my first digital single, was inspired by the painting ‘The Painter’s Honeymoon’ by Frederic Leighton. ‘Almond Flower’ which is included in the EP ‘White Night, Flower’ was inspired by Vincent Van Gogh’s ‘Almond Blossoms’. 

Frequently, I’m writing songs inspired by paintings. I’m guessing the feeling of difficulty from finding art made me yearn to create it. So at some point, I thought I might start my own painting. The first style of this artwork was the cover art of the digital single ‘Glass’. Working on two different genres at the same time and making them interchange is fascinating to me.


‘Glass’ by H.M.Moon

How do you combine the two art forms?
어떻게 두가지(음악과 그림) 형태의 예술을 합치게 되었나요?

저에게 있어서는 음악의 형식이 그림으로 넘어갔던 것 같아요. 음악에서 조와 박자에
맞춰서 음정들을 풀어나가듯이, 그림에서도 색과 형태를 정하고 그 안에서 풀어가게
되었던 것 같습니다. 제 그림을 보면, 그림마다의 기준이 되는 색이 있죠. 그리고
그림의 형태 또한 음악에서 박자를 맞추듯이, 변칙적이면서도 일정한 리듬을
유지하고 있는 게 느껴지는 것 같습니다.

It’s like the forms of music have shifted into the painting. In music you have the groups and beats and tone. You have to fix the notes accordingly and the same goes for painting. Once you decide on the color and shape of the picture, you have to fix it just like that. The shape of my painting is just like keeping the beat in music, so it has an irregular but constant rhythm.

What kind of messages do you want to share with fans through your music?
어떤 메세지를 음악을 통해 당신의 팬들과 함께 공유하고 싶나요?

저는 음악을 통해서 성격도 많이 바뀌고 삶의 방향도 많이 변하게 됐던 것 같아요. 제
음악을 듣는 사람들에게도, 음악을 통해 변함이 있었으면 하는 바람이 있어요. 그게 큰
변화가 아니더라도 저녁에 집에 가는 길에 들으면 기분이 좋아지는 정도의 변화여도
너무 좋을 것 같아요.

By listening to music, I changed my personality and life’s direction a lot. So for those who
listen to my music, I hope my music could change something of theirs. Even if it’s not
a big thing, just the way home after work, if my music makes their mood better, it
would be a great pleasure for me.

How was the collaboration with Yeeun for the group Moong (뭉)? How did you start
the project? Is that something you’ll continue doing?
예은(Yeeun)과 함게한 콜라보레이션 작업은 어땠나요? 그 프로젝트를 어떻게 시작하게
된거죠? 혹시 이러한 콜라보레이션이 지속적으로 할 생각인가요?

‘예은’은 음악을 하면서 알게 된 제 여자친구고, 노래를 잘하는 친구여서 자연스럽게 함께
‘뭉’이라는 프로젝트를 시작하게 되었어요. 3월 초에 새 디지털 싱글 발매가 예정되어
있고, 올해 ‘뭉’으로 꽤 많은 싱글을 발매할 예정입니다. 기대해주세요.
Yeeun is my girlfriend who is also a musician. She sings very well. So it was natural for us to start our project Moong. In early march, we’re expecting to release a new digital single. We have lots more to come this year. Please look forward to it.

White Night, Dawn

This is your first mini-album since 2020. How does it feel to bring out a longer listening experience? Does it feel different from releasing a single?
이번이 2020년 이후 당신의 첫번째 미니 앨범인데요, 더 긴 청취 경험을 이끌어 내는 것은 어떤 느낌 인가요? 싱글앨범을 내는 것과 다른 느낌입니까?

디지털 싱글의 경우에는, 3~4분가량 시간 안에 담아야 한다는 부담이 있습니다. 반면의 Ep에는 더 긴 호흡으로, 도입부부터 시작해 분위기를 고조시키는 구성을 할 수 있죠. 이번 ‘백야, 새벽’에서도 도입부나 간주 같은 트랙들이 존재하는데, 개인적으로는 앨범에서 아주 중요한 역할을 하는 음악이라고 생각해요.

With a digital single, I only had about 3 to 4 minutes to put every detail I wanted in there. On the other hand, In an EP, I could use more space to make an intro, and build the mood however I like it. On ‘White Night, Dawn’, there’s a track reserved for both the intro and a bridge. Personally I have the feeling that they have very important roles in this album.

How would you describe your album ‘White Night, Dawn’?
‘백야, 새벽’에 대해 설명해 주신다면?

사실 ‘백야, 새벽’은 지난 ‘백야, 물에 잠기는 꿈’과 ‘백야, 꽃’에 이은 세 번째 ‘백야’ EP로 시리즈의 마무리였습니다. ‘백야’는 도스토옙스키의 ‘백야’에서 따온 제목으로 이상한 일이 일어나도 이상하지 않은 밤이라는 의미로, 저 나름의 다양한 장르와 스타일의 음악들을 시도해보고자 했던 앨범이었습니다. 이번 ‘백야, 새벽’ 앨범은 새벽을 주제로, 제가 새벽에 느꼈던 감정들을 중심으로 분위기를 만들어본 앨범입니다.

‘White Night, Dawn’ was the following album of ‘White Night, Dream Of Drowning’ and ‘White Night, Flower’. It’s also the finale of the series. ‘White Night’ originated from Dostoevsky’s short story. The meaning of the story is that the night is not weird even if weird things happen. I tried different genres of music and combined them. This EP was focused on dawn and the feeling I experienced during that time of day.

What was the inspiration behind the album?
앨범에 영감을 준것이 있다면?

가장 큰 영감은 새벽이라는 시간이었던 것 같습니다. 저는 원래 늦은 저녁보다도 이른 새벽을 좋아합니다. 어렸을 때, 조용한 새벽에 급하게 변하는 하늘의 색에 매료되었던 기억이 깊게 남아있었고, 그때의 이미지와 기분이 이번 앨범에 표현된 것 같네요.

The inspiration for this album was the time of dawn. I usually like early dawn more than late night. When I was very young, I was fascinated by the dramatic changing colors of the quiet dawn sky. The memory still resonates which is why I tried to capture the image and feeling on this album

How do ‘Clouds of Dawn’ and ‘Clouds of Dawn Wave’ tie together?
‘Clouds of Dawn’과 ‘Clouds of Dawn wave’는 어떻게 연결되나요?

‘새벽의 구름’과 ‘새벽의 구름은 파도친다’는 원래 한 곡으로 함께 들어주신다면 더 좋을 것 같습니다. 같은 종류의 악기가 쓰였고, 어쿠스틱 기타 녹음도 한 번에 진행됐었습니다. 곡의 집중도를 높이기 위해 편의상 두 개의 트랙으로 나눠서 싣게 되었습니다.

The tracks ‘Clouds of Dawn’ and ‘Clouds of Dawn Wave’ were originally the same song. I recommend listening to them together. They used the same instruments, and the acoustic guitar was recorded at the same time. For the purpose of making the album more concentrated, I separated the song.

Can you tell us a little bit more about ‘Somewhere Far Far Away’?
‘Somewhere Far Far Away’에 대해서 좀 더 얘기해 주시겠어요?

앞 트랙인 몽상가의 단잠과 심야 비행을 잇는 역할을 하는 트랙으로, 락 장르인 몽상가의 단잠과, 일렉트로닉 음악인 심야 비행으로 넘어가기 위한 변화를 보여주고자 했습니다. 단순한 업라이트 피아노 연주로 시작하여, 템포가 크게 바뀌며 어지럽게 늘어놓은 피아노와 그 음원의 샘플링으로 새벽의 꿈결 같은 시간을 헤매는 느낌을 주고자 했습니다. 마지막에는 소리가 뒤엉키며, 심야 비행으로 날아가도록 구성했습니다.

It’s a track that connects the rock track ‘The Dreamer’s Sweet Dream’ and the electronic ‘Late Night Flight’. I wanted to make a smooth transition between the two very different genres. ‘Somewhere Far Far Away’ has a simple, uplifting piano that changes tempo dramatically. It expressy the dreamy dawn of adventure which then is mixed to sound scattered as it transitions to ‘Late Night Flight’.


‘새벽의 구름은 파도친다 2’ 40.9cm x 31.8cm, oil on canvas, 2022

Can you tell us a bit more about the self-made painting you used for the album cover?
직접 작업한 앨범 커버에 대해 좀 더 설명해 주세요

앨범 커버인 ‘새벽의 구름은 파도친다 2’는 제목 그대로 이번 앨범의 1번, 2번 곡인 ‘새벽의 구름’과 ‘새벽의 구름은 파도친다’를 작업하면서 함께 작업했던 그림이었어요. 신디사이저의 짙은 저음과 그 위의 어쿠스틱 기타 연주가 그림의 흑백, 모노톤과 잘 어울린다고 생각했습니다. 제목처럼 무채색의 어두운 새벽에 파도치는 구름의 흐름이 느껴지기도 했어요. 앨범의 도입부이면서, 앨범과 저를 가장 잘 나타내 주는 곡이라고 생각합니다.

The cover of this album: ‘The Clouds Of Dawn Wave 2’ has the same name as the first and second songs of this album, which I worked at the same period. The thick bass of the synthesizer and the sound of acoustic guitar matched very well with the painting’s black and white, monochromatic tone. Like the title, I could feel the flow of the waves in the achromatic dark dawn. It’s the beginning of the album and I think it’s the song that best represents the album.

You can find more of his artwork here.

Listen to his album on Spotify here.

Ilse Van Den Heede
A writer with a slight coffee addiction and a tendency to find K-Indie gems in the YouTube rabbit hole.